-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:32002 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:13

اعتقاد به روح و وجود غير مادي آن و نيز فرشتگان در زمين و آسمان امري ممكن است. اما وجود ديو و جن هم ممكن است؟ اگر ممكن است در كجا بيشتر وجود دارند و زندگي ميكنند؟ و اين كه اينها چه تفاوتهايي با يكديگر دارند؟





اولاً همان طوري كه اعتقاد به روح و فرشتگان از نظر شما امري ممكن است، اعتقاد به وجود جن و ديگر موجودات غير حسي نيز بايد چنين باشد، چون تا زماني كه دليل عقلي قطعي بر نفي چيزي اقامه نشود، نبايد آن را منكر گرديد؛ بلكه لازم است آن را به عنوان »احتمال« پذيرفت، چنان كه بوعليسينا ميگويد:

هر چيزي كه به اطلاع تو رسيد و مورد شگفتي تو بود، آن را انكار منما بلكه آن را امري ممكن تلقّي كن.

ثانياً جنها همانند ارواح و فرشتگان از اموري هستند كه نه تنها ممكن، بلكه در خارج موجود نيز هستند. قرآن مجيد در سورهاي به نام سوره »جن« و نيز در سورههاي ديگر قرآن، برخي از خصوصيات آنها را به شرح ذيل اعلام ميكند:

1- جن، موجودي است كه از شعله آتش آفريده شده است، بر خلاف انسان كه از خاك آفريده شده است

»وَ خَلَقَ الجانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ«؛ (الرحمن، 15)

2- داراي علم و ادراك و قدرت تشخيص حق از باطل است (آيات سوره جن)

3- همانند انسان داراي تكليف و مسئوليت است (آيات سوره جن)

4- قبل از بعثت پيامبر(ص) قدرت نفوذ در آسمانها و خبرگيري از آنجا را داشتند، اما بعد از بعثت ممنوع شدند (جن، آيه9)

5- در ميان آنها افرادي يافت ميشوند كه همانند برخي انسانها قدرت بسيار زيادي دارند. (نمل، آيه 39)

6- برخي از آنان مؤمن و برخي كافرند و آنان نيز همانند انسانها در قيامت محشور ميشوند و به حسابشان رسيدگي ميشود. (سوره جن)

7- خلقت آنان قبل از انسانها بوده است. »وَ الْجانَّ خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ« (حجر، 27)

8- همانند انسانها از دو صفت مرد و زن تشكيل شدهاند (نر و ماده، مذكر و مؤنث)

ضمناً جنّيان به دليل آن كه موجودات لطيفي هستند و خلقتشان با انسانها متفاوت است، غالباً براي آدميان ملموس و محسوس نميباشند، اما در همين طبيعت و دنيا زندگي ميكنند.

نكته پاياني آن كه اعتقاد به وجود »ديو« امري خرافي بوده و به عنوان يك موجود خيالي و توهمي در قصهها بدان پرداخته شده است.



انسان موجودي آزاد و انتخاب كننده بايد باشد. پس اين شبهات چگونه جواب داده ميشود؟

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.